postzegelverzameling verkopen

  • Caroline

    Uit een nalatenschap heb ik een postzegelverzameling van Nederland gekregen met de opdracht om het te verkopen.

    Nadat ik het boek heb aangeboden bij een handelaar, blijkt dat ik er maar 12 % van de cat. waarde voor kan krijgen. Als ik verkoopprijzen zie van handelaren, verdienen deze er volgens mij heel veel op.

    Weet iemand hoe ik de postzegels het best kan verkopen?

  • Linda

    Als je zelf al weet wat ongeveer de catalogus waarde is, dan zou ik een paar goede overzichtelijke foto's maken van de verzameling, goede omschrijving van alles en het aanbieden op marktplaats of een andere verkoopsite. Dan kun je zelf bedenken dat je bijvoorbeeld als streefbedrag 40% van de cat.waarde wilt hebben.

    Maar ik zou dat niet als vraagprijs neerzetten. Zet de cat.waarde wel in de advertentie, maar vraag om een goed bod. Je kunt dan even afwachten en kijken of men interesse heeft. Je kunt altijd nog aankloppen bij een handelaar. En een particulier geeft er meer voor dan een handelaar.

    Je zou ook de verzameling kunnen uitsplisten en in gedeeltes kunnen aanbieden. Dit is ook soms aantrekkelijn voor particulieren. (BIjv. per album of een selectie ofzo)

    Veel succes, en ik raad marktplaats als eerste aan, omdat dit gratis is. Er zijn wel andere veilingsites, maar dan betaal je vaak een provisie ofzo.

  • jan valkenburg

    hallo caroline,

    je kan ook eens informeren bij een lokale postzegelvereniging, deze beschikken vaak over een nalatenschap commissie die tegen geringe kosten en soms zelfs op non profit basis de verzameling zo goed mogelijk verkopen. het voordeel, je maakt direct verzamelaars blij en je ontvangt een deel van de opbrengst, nadeel is dat het even afhankelijk van de grootte het langer kan duren, maar het is dan wel altijd meer dan 12 %. wat linda oppert is ook een mogelijkheid maar op 40 % is wel erg hoog, alleen voor nederland voor 1955 lukt dat wel, deels, maar bij zegels en zeker ongebruikt na die tijd wordt het heel moeilijk. ongebruikt van 1977 tot nu brengt ongeveer 60 % van de frankeerwaarde op, dus als je veel post verstuur kan je dat beter opplakken 1 gulden is ongeveer 0,44€, dus reken uit je winst dan….

    als je vragen heb mag je me altijd mailen

    groet jan

  • Jacq

    Ik zit met een zelfde probleem en schrik toch wel van het feit dat 40% van de cataloguswaarde hoog is. Waarvoor dient zo'n cataloguswaarde dan? Koop je een postzegel voor dat bedrag?

  • R. v.d. Berg

    Het is logisch dat handelaren willen en moeten verdienen, toch? 12% van de cataloguswaarde is helemaal niet zo weinig, wij verkopen veel materiaal voor (veel) minder dan 12%, zie www.verzamel.com voor diverse voorbeelden! Ten minste, als het gaat om het “gebruikelijke” materiaal.

    Het is waar dat het lonend is om zelf nog de postfrisse gulden-zegels te plakken, dan levert het beduidend meer op dan bij verkoop. Er is simpelweg teveel uitgegeven door tpgpost. Een alternatief is om eens langs bedrijven of verenigingen te gaan en postfrisse zegels aan te bieden voor 80 of 90% van de frankeerwaarde. Uit ervaring weet ik dat er redelijk wat verenigingen wel interesse hebben!

    Voor de betere zegels Nederland (vooral voor 1935) is 12% van de cataloguswaarde (veel!) te weinig. Voor postfris voor 1935 is ook 40% te weinig. Plaats dit soort zegels op bijvoorbeeld Ebay.

    Waar catalogi nog goed voor zijn? Tja, goede vraag, wij hebben ze niet uitgevonden… Ik kan me overigens zeer goed voorstellen dat het erg verwarrend is dat bepaald materiaal slechts enkele procenten van de cataloguswaarde kan opleveren (zo hebben we een partij DDR in vellen met een cataloguswaarde van 20.000 euro die voor 650 euro weg mag!), terwijl aan de andere kant voor beter materiaal Nederland, Zwitserland, Scandinavie vaak 40% of meer van de cataloguswaarde betaald wordt. In dat opzicht zijn de online veilingen redelijke indicaties voor de werkelijke waarde van postzegels en de verhoudingen t.o.v. de “cataloguswaarde”.

    vr. groeten,

    www.verzamel.com

    R. v.d. Berg

  • karin

    Dit een handig programma om je postzegels in europa te verkopen en nog gratis ook.

    www.biedmeer.nl

  • rene leuverink

    Hoi,

    Laat mij komen en ik geef je een eerlijuke prijs, zonder de mooie stukken eruit te halen en je met de rest te laten zitten

    r. leuverink

  • herma

    Ik heb een prachtige verzameling van nederland. Waar kan ik deze laten taxeren, zodat ik er een prijs voor krijg die het waard is?

  • janke

    Lees je bericht terwijl ik zoekende ben naar iemand die de waarde van mijn verzameling kan inschatten.

    Heb 30 jaar nederlandse zegels compleet en postfris. Eveneens ben ik in het bezit van postzegelkaarten in plastic hoesje vanaf nr 1 tot nu.

    In verband met een verhuizing zou ik de verzameling willen verkopen. Handelaren komen niet in aanmerking, Ben wezen informeren en volgens mij hebben ze er helemaal geen belang bij om op te kopen.

    Verzameling staat wel op marktplaats nu maar weet niet op dat werkt.

    Gr. Jankerene leuverink schreef:

  • M.Jelsma

    Hallo,

    Wij hebben hier een postzegelalbum liggen en willen graag serieus weten wat de waarde hier van is?

    Kan iemand ons dat vertellen,

    we hebben zelf geen verstand van postzegels en de waarde ervan.

    Het is een erfstuk en willen graag weten of het veel waard is.

    Graag horen we iemand die dit wel weet.

    We wonen in Friesland